Senaste nyhetsuppdateringen January 7th, 2018 11:26 PM
Jan 12, 2017 Kaj Liljeroth Nyheter Comments Off on Dvärg blev först i världen med ubåt över Atlanten – med pruttkraft
Äventyraren Patrik “Pruttefnutte” Efraimsson har skrivit historia. Idag den 12:e januari 2017, kunde han låta sin lilla undervattensfarkost stiga till ytan och lägga till vid Västra Hamnen i Malmö.
“tänker aldrig mer äta bönor”
– Det har varit både tufft och ensamt där ute. Jag tänker aldrig mer äta bönor för dem har jag blivit trött på!, säger en utmattad och frusen Patrik till Nyheterna Sverige.
Det är själva farkosten som är speciell – inte Patriks storlek
Det speciella med just denna resa under ytan är själva farkosten, inte att Patrik är pytteliten, även om det är många som vill poängtera just det – något som Nyheterna Sverige starkt tar avstånd från. Farkosten har lille Patrik “Pruttefnutte” Efraimsson designat och byggt alldeles själv trots sin storlek – ett arbete som tagit honom tjugo år och flera misslyckade försök, vilket man kan förstå eftersom han är så liten.
“min bäste väns stjärtsniffande dvärgspets råkade stryka med”
– Det var själva starten av motorn som var problematisk i början. Hur ska man starta en motor som blott går på gaser från min egen mage utan att själva tändningsmomentet blir en fara, både för mig och för alla som vistas i min närhet? Värt nämna är att det brändes sönder en hel del stjärthår i början och min bäste väns stjärtsniffande dvärgspets råkade stryka med under ett av försöken…, berättar Patrik till Nyheterna Sverige.
Tekniskt vidunder
Patrik visar ett kopplingschema och en ritning på motorn som ej går att förstå logiken bakom.
– Äh, den fungerar ungefär som ett avancerat tarmsystem. Tänk dig att min bakdel sänder ut små energisignaler, alltså metangas. Motorn förstärker dessa till stora energisignaler som får propellern där bak att snurra lagom snabbt för att putta fram ubåten i 6-7 knop. Ibland måste motorn vila och ventileras så medelhastigheten blir inte så hög… Under en period var jag uppe i 45 knop men då höll motorn på att sprängas! Mer än så behöver ni inte veta, förklarar Patrik “Pruttefnutte” Efraimsson.
Resan tog 6 månader
Färden gick från Bar Harbor i Maine via St. Johns Paradise i Kanada, Fredriksdal i södra Grönland, Reykjavik på Island och slutligen Malmö i Sverige. En resa som tog 6 månader.
“fjärtat mig hela vägen till Grönland på blott två månader”
– Egentligen skulle första stoppet vara Grönland men jag tog ut fel kurs och virrade runt där mitt i Atlanten under några veckor, trodde jag skulle dö men lyckades till sist sikta land och det var tydligen Grönland. Jag blev alldeles till mig av tanken att jag fjärtat mig hela vägen fram till Grönland på blott två månader trots att jag åkt vilse! Jag blev välkomnad av urbefolkningen som bjöd mig på kokad sälnjure och torkad fisk samt lite gott att dricka. Den torkade fisken fick min mage på högvarv så jag tog med mig några flak som bränsle mot nästa stopp, Island!, säger Patrik till Nyheterna Sverige.
Island var en besvikelse
Ett par månader senare nådde han Island och möttes där av en välkomstkommitté bestående av ingen alls.
– De trodde väl att jag lämnat jordelivet eftersom jag anlände en månad sent, men jag tappade inte modet för det även om jag blev besviken. Jag fann en gammal fiskare vid hamnen och förhandlade till mig diverse konservburkar och ännu mer torkad fisk, säger Patrik.
Ska skriva bok om den långa resan
Två månader senare kom han alltså fram till Malmö. Nu ska han skriva en bok om sina upplevelser och försöka utveckla nya motorer som endast går på metangas.
Kaj Liljeroth
Det var när min tama ekorre Leonard föll offer för grannens gräsklippare som jag bestämde mig för att skriva. Jag var då blott 8 år gammal och smärtan i själen behövde komma ut. Genom bläckets kraft kunde jag stilla det kaos som verkligheten innebar. Jag lärde mig snabbt att fler av dessa livets svarta tomrum kunde fyllas med pennans bläck och bringa kärlek till även andra förtvivlade själar. Ja, här sitter jag idag, på Sveriges största tidning.